User centered Design
Flipside is continu bezig met het ontwikkelen en verbeteren van methodes om tot een optimaal product te komen. User centered Design (ofwel gebruikers georiënteerd ontwerpen) is hierbij het uitgangspunt (klik hier voor een interactieve presentatie in het Engels; deze presentatie werkt met Flash, klik hier om de Flash Plug In te downloaden).
Volgens Flipside is User centered design modulair en heeft het vier fases:
- De oriëntatiefase: In deze fase worden de algemene doelen van de producent en de doelgroep van het product in kaart gebracht en gedefinieerd.
- De conceptfase: In deze fase worden de achterliggende ideeën van het product gedefinieerd. Te denken valt aan de leidende creatieve en cognitieve principes van het product (wat is de uitstraling van het product, welke scenario's zijn er mogelijk voor de gebruiker, etcetera.
- De afrondingsfase: In deze fase wordt het concept verder afgewerkt en concreet gemaakt. Het eindproduct wordt nauwkeurig gedefinieerd en de basis voor de productie wordt gelegd.
- De implementatiefase: De productiefase. Het product wordt geproduceerd en getest. Op basis van de testen vinden eventuele aanpassingen plaats.
Binnen deze vier fases zijn vele aktiviteiten mogelijk (zoals branding, taak analyse, usability testing, stijlgids creatie). Zoals eerder gesteld is deze aanpak modulair en kan dus per project gekeken worden welke aktiviteiten wel en welke niet nodig zijn. Kijk voor meer informatie over de fases en de verschillende aktiviteiten bij de User centered Design Toolkit (Engels).